INFORMACJA O ZREALIZOWANEJ
STRATEGII PODATKOWEJ CARMEN POLSKA SP. Z O.O.
W ROKU 2020
1. Wprowadzenie
Niniejsza strategia podatkowa
opisuje stanowisko Spółki w zakresie
podatków.
Kwestie podatkowe traktowane są
przez Spółkę jako zagadnienie odpowiedzialności przedsiębiorstwa, a płacenie
podatków we właściwej kwocie i właściwym czasie jest traktowane jako należny
zwrot części zysku do społeczeństwa, w którym ona funkcjonuje i wykorzystuje
jego zasoby.
Spółka postępuje w
sposób właściwy i uczciwy w zakresie podatków i innych opłat. Unika agresywnej
strategii podatkowej i podejmowania ryzyka tym zakresie. Wszelkie
operacje gospodarcze mają charakter biznesowy i nie są motywowane kreatywnym
planowaniem strategii podatkowych.
Celem Spółki jest zapewnienie
zgodności podatkowej. W związku z tym proces księgowania oraz raportowania w
spółce jest tak zorganizowany, aby
zapewnić zachowanie zgodności podatkowej.
Strategia podatkowa jest
dostosowana do wielkości i struktury Spółki oraz branży w jakiej działa. Podejście
Spółki uwzględnia fakt, że pomimo znacznych obrotów prowadzi ona prostą
działalność polegającą na sprzedaży towarów wyłącznie na terenie kraju.
Zarząd spółki dąży
do zapewnienia skutecznej i adekwatnej kontroli Spółki, co oznacza dążenie do
posiadania kompetentnej kadry pracowniczej, zaszczepianie postawy uczciwości w
całej organizacji i kontrolowanie świadomości strategii jak i wartości jakimi
kieruje się organizacja oraz ustalanie pozytywnego wzoru zachowania.
2. Informacja o stosowanych
procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków
wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe
wykonanie
a) Zarządzanie
ryzykiem podatkowym,
Spółka monitoruje ryzyko
podatkowe i identyfikuje zagrożenia, jakie mogą pojawiać się w ramach jej działalności
lub wynikają z faktu obrotu towarami akcyzowymi. Celem spółki jest
minimalizowanie ryzyka i nie podejmowanie działań, które mogą być nie akceptowane przez administrację
skarbową. Analiza ryzyka odbywa się cyklicznie, w szczególności każdorazowo w
przypadków zmian przepisów podatkowych.
W spółce występują
standardowe zagrożenia podatkowe dotyczące działalności handlowej. Dodatkowe
zagrożenia podatkowe związane są z prowadzeniem obrotu towarami akcyzowymi o
dużej podatności na kradzieże. Niemal wszystkie przeprowadzane transakcje są
działaniami rutynowymi, specyficzne nietypowe transakcje pojawiają się rzadko i
są przedmiotem pogłębionej analizy.
Spółka dostrzega
istniejące ryzyko związane z interpretacją i stosowaniem przepisów podatkowych,
zasobami ludzkimi oraz używanym systemem informatycznym.
Akceptowane przez
Spółkę ryzyko podatkowe jest określone na poziomie niskim.
b) Kontrola i
monitorowanie
Spółka wdrożyła
politykę kontroli dokumentacji i procesów wchodzących w skład funkcji
podatkowej. Procedura kontroli funkcji podatkowej obejmuje kontrolę wewnętrzną oraz
audyt zewnętrzny. Czynności kontrolne są częścią codziennej działalności. System
kontroli wewnętrznej w zakresie funkcji podatkowej obejmuje procesy
zatwierdzania i autoryzacji, ograniczenia dostępu i kontrolę
transakcji, uzgodnienia kont i bezpieczeństwo fizyczne, podział obowiązków.
Dodatkowym wsparciem
kontroli wewnętrznej jest coroczny audyt zewnętrzny.
c) Zasoby kadrowe
W celu prawidłowego
wypełnienia obowiązków podatkowych, wykonywanie zadań z zakresu funkcji
podatkowej zostało powierzone osobom posiadającym niezbędną wiedzę i
umiejętności, nad którymi jest sprawowany odpowiedni nadzór. Najważniejsi
pracownicy odpowiedzialni za funkcje podatkowe pracują w Spółce od wielu lat,
mają głęboką znajomość Spółki i branży. Spółka zapewnia pracownikom
zaangażowanym w realizację funkcji podatkowych dostęp do niezbędnych szkoleń i możliwość
pogłębiania wiedzy.
Funkcje podatkowe są
realizowane przez zasoby wewnętrzne. Spółka nie korzysta z outsourcingu w
zakresie księgowości, kadr, płac ani naliczania podatków.
d) Zarządzanie
informacjami i danymi podatkowymi
Procesy związane z funkcją
podatkową dotyczą m.in. procesów zbierania, zarządzania, publikowania i
składowania informacji i danych podatkowych. Spółka dokłada starań by informacje
i dane dla wsparcia prawidłowego działania funkcji podatkowej były odpowiednie
i istotne dla procesów podatkowych, dostarczane terminowo, w prawidłowy, spójny
i użyteczny sposób.
Spółka wdrożyła szereg działań:
procedurę obiegu dokumentów, akceptacji faktur, sprawdzanie kontrahentów w
systemie VIES, sprawdzenie, czy rachunki bankowe kontrahentów figurują na
białej liście, procedurę, której celem jest minimalizacja strat
inwentaryzacyjnych.
e) Systemy informatyczne
Spółkę w funkcji podatkowej wspiera
system informatyczny.
Wdrożone przez Spółkę rozwiązania
informatyczne zapewniają prawidłowe przygotowanie i wypełnienie deklaracji
podatkowych, sprawozdań finansowych i innej ustawowo nałożonej dokumentacji,
wyliczenie podatku oraz zarządzanie płatnościami podatku.
Wdrożone zostały mechanizmy,
które minimalizują ryzyka w zakresie przede wszystkim:
• możliwości uzyskania nieautoryzowanego dostępu;
• modyfikacji danych lub aplikacji;
• bezpieczeństwa danych;
• możliwości utraty danych lub niemożności uzyskania dostępu do wszystkich
potrzebnych danych.
3. Dobrowolne formy współpracy
z organami Krajowej Administracji Skarbowej
Spółka nie stosowała dobrowolnych
form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
4. Informacja odnośnie do
realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z najlepszą wiedzą,
uważamy, że wszelkie obowiązki podatkowe zostały przez Spółkę wykonane. Spółka
składała wymagane prawem deklaracje, natomiast podatki były uiszczane w
terminie. Spółka nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej żadnych
informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1
pkt 10 Ordynacji podatkowej z uwagi na ich brak.
5. Transakcje z podmiotami
powiązanymi
Spółka nie prowadziła transakcji z
podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15
lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekracza
5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych
na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym
podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Działania
restrukturyzacyjne
Spółka nie planowała i nie podejmowała
działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań
podatkowych.
7. Informacja o złożonych
wnioskach
Spółka nie złożyła wniosków o
wydanie
- ogólnej interpretacji
podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1
Ordynacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa
podatkowego, o której mowa w art. 14b
Ordynacji podatkowej,
- wiążącej informacji stawkowej,
o której mowa w art. 42a
ustawy o podatku od towarów i usług,
- wiążącej informacji akcyzowej,
o której mowa w art. 7d ust.
1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020
r. poz. 722, z późniejszymi zm.).
8. Rozliczenia podatkowe na
terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
Spółka nie dokonywała rozliczeń
podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję
podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust.
2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz na
podstawie art. 23v ust.
2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów
publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10
Ordynacji podatkowej.